معرفی بندر نوشهر،املاک رستمی،هر آنچه باید در باره بندر نوشهر

معرفی بندر نوشهر

معرفی بندر نوشهر

تاریخچه بندر نوشهر

دریای خزر یا دریای مازندران که در نقشه‌های جهان به “کاسپین” (CASPIAN) معروف است .

با مساحت ۳۸۶ هزار کیلومترمربع (یک و نیم برابر خلیج فارس)بزرگترین دریاچه و سومین منبع ذخایر نفت و گاز جهان به شمار می رود .

 از جنوب به ایران، از شمال به روسیه،از غرب به روسیه و جمهوری آذربایجان و از شرق به ترکمنستان و قزاقستان محدود می‌شود.
این دریا به همراه دریاهای آرال، مدیترانه، سیاه و پارس، در گذشته بخشی از دریای بزرگ تتیس بود که اقیانوس آرام را به اقیانوس اطلس متصل می‌کرد.

در حال حاضر سطح این دریا در حدود ۲۸ متر پایین‌تر از سطح دریاهای آزاد است.
در سال ۱۹۵۲ میلادی کشور شوروی، رودهای دُن و ولگا را با ایجاد آبراهی مصنوعی به هم پیوست تا کشتی‌های کوچک بتوانند از دریای خزر به دریای آزوف و دریای سیاه بروند و به آب های آزاد دسترسی پیدا کنند.

بزرگترین رود:

حدود ۱۳۰ رودخانه به این دریا می‌ریزند که بزرگترین آن‌ها رود ولگا است که 81 درصد آب ورودی این دریا را تأمین می‌کند.

طول خط ساحلی این دریاچه در مجموع ۶۳۷۹ کیلومتر است که حدود ۹۲۲ کیلومتر آن در خاک ایران و 487 کیلومتر آن در محدوده استان مازندران واقع شده‌است.

طول دریای خزر حدود ۱۲۰۰ کیلومتر و عرض متوسط آن 320 کیلومتر است .

میانگین ژرفای این دریاچه در ناحیه شمالی(روسیه) کم‌تر از ۱۰ متر و در بخش جنوبی که آب‌های کناره ایران را تشکیل می‌دهد به ۱۰۲۵ متر می رسد.

هیرکانی، تبرستان، قزوین، گیلان، آبسکون، کبود، وُئوروکَشَ، فراخ‌کرت، ساری، سیاهکلرود، دیلم، دیلمستان، دیلمان، باب‌الابواب، خراسان، گرگان، مازندران و کاسپی از جمله نام های تاریخی دریای خزر است.

اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران

اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران به مرکزیت بندرنوشهر، با دارا بودن دو بندر تجاری( نوشهرو فریدونکنار) ضمن فعالیت در زمینه تخلیه و بارگیری.

کالاهای تجاری و نفتی، متولی اجرای وظایف حاکمیتی سازمان بنادرودریانوردی (از رامسر تا فرح آباد ساری ) ، در امر حفاظت و ایمنی دریانوردی، جستجو و نجات دریایی،

برقراری ارتباطات دریایی، حفظ محیط زیست دریایی و مقابله با آلودگی دریا، ایمنی آبراه دریایی ، رعایت و اعمال کنوانسیون های بین المللی در مدیریت امور بندری و دریایی،

برگزاری آزمون های تخصصی،صدور گواهینامه های شایستگی برای خدمه شناورهای تجاری و صیادی و شناسنامه های دریانوردی،

ثبت و بازرسی کلیه شناورها و صدور گواهینامه های مربوطه و کنترل و بازرسی فنی و ایمنی کشتی ها و شناورها می باشد.

بندر نوشهر

بندر نوشهر طی سال های 1318-1309 توسط دو شرکت هلندی و بلژیکی احداث و در سال 1319 با ورود نخستین کشتی تجاری حامل قطعات و ماشین‌آلات کارخانه ذوب آهن کرج راه اندازی گردید.

 در حال حاضر با مساحت 88 هکتار و دارا بودن 11 پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مدرن بندری و دریایی ، از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا و پذیرش کشتی های تجاری با ظرفیت بالغ بر 6500 تن برخوردار است.

با تصویب مجلس شورای اسلامی از اردیبهشت ماه 1390 بندرنوشهر به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل و امکان بهره مندی بازرگانان و سرمایه گذاران بخش خصوصی از مزایا و تسهیلات ناشی از قانون مناطق ویژه اقتصادی فراهم گردیده است.

ویژگی های بندر نوشهر:

-نزدیکترین بندر تجاری کشور به پایتخت و مراکز عمده تجاری و صنعتی
-دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای آسیای میانه و اروپای شرقی
-دسترسی به فرودگاه در فاصله 2 کیلومتری بندر
-امکان ذخیره سازی و جابجایی کالاهای تجاری، نفتی ، فله خشک و روغن خوراکی
-دارا بودن انبارها و تأسیسات اختصاصی صادرات و ترانزیت کالا
-اتصال مستقیم از طریق خطوط لوله به مخازن نفتی چالوس با ظرفیت ذخیره سازی 65 میلیون لیتر
-وجود ساختمان ترمینال مسافربری و قابلیت راه اندازی سفرهای دریایی و توسعه صنعت توریسم
-مرکزیت بندر نوشهر در سواحل جنوبی دریای کاسپین جهت اجرای متمرکز وظایف حاکمیتی دریایی
-دارا بودن آبخور مناسب (6متر) و برخورداری از ظرفیت تخلیه و بارگیری انواع کالا به میزان 5/4 میلیون تن در سال
-دارا بودن انبار روباز به مساحت 90/000 متر مربع
-داشتن انبار سرپوشیده به مساحت 70/000 مترمربع

ادامه :

-دارا بودن سیلوی غلات به ظرفیت 65/000تن
-دارا بودن 8 دستگاه باسکول ورودی و خروجی گمرکی و محوطه ای
– بودن سایت کانتینر یخچالی به ظرفیت 400TEU
-وجود اسکله رو-رو کامیونی
-دارا بودن مخازن روغن خوراکی
-وجود کارخانه های چوب خشک کنی و تولید خانه های پیش ساخته چوبی
-دارا بودن 2 دستگاه مکنده غلات به ظرفیت 300 تن بر ساعت
-وجود دو دانشگاه معتبر علوم دریایی و همچنین چندین مؤسسه آموزش دریایی
-دارا بودن صلاحیت برگزاری آزمون های دریانوردی سفرهای نامحدود و محدود و صدور گواهینامه های شایستگی دریانوردان
-مرکزیت جستجو و نجات دریایی استان مازندران
-دارا بودن صلاحیت بازرسی و صدور گواهینامه های ثبت شناورها و کشتی ها به عنوان تنها اداره بازرسی و ثبت شناورها در بین بنادر شمالی کشور
-قابلیت استفاده از ظرفیت های اکوتوریست دریایی با توجه به جذابیت های طبیعی منطقه
-دارا بودن تجهیزات مدرن و به روز دریایی و بندری و مخابراتی

مزایا و تسهیلات قانونی منطقه ویژه اقتصادی

صدور قبض انبار تفکیکی قابل معامله و گواهی مبدأ،جهت کالاهای وارداتی و صادراتی
ایجاد تسهیلات ویژه شامل ورود ماشین آلات ،قطعات یدکی،تجهیزات سرمایه ای و مواد اولیه مورد نیاز به منطقه برای تولید یا تکمیل قطعات
آزادی مشارکت و سرمایه گذاری برای اتباع داخلی و خارجی
ورود و خروج کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی و سود بازرگانی جهت پردازش،تولید،تبدیل،تکمیل و…
معافیت گمرکی برای ورود کالاهای ساخته شده در منطقه ویژه به داخل کشور به میزان ارزش افزوده
امکان صادرات،ترانزیت،ترانشیپ و صدور مجدد کالا بدون هیچگونه تشریفات گمرکی
امکان واگذاری زمین و انبار به شکل استیجاری با قیمت های رقابتی به صورت کوتاه مدت و بلند مدت به متقاضیان و سرمایه گذاران
تبدیل و بسته بندی کالاها جهت صادرات مجدد

نقشه بندر نوشهر

معرفی بندر نوشهر

املاک رستمی

بندرهای تابعه

بندر فریدونکنار

با توجه به گسترش روز افزون مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر، با تصویب مجلس شورای اسلامی.

احداث بندر فریدونکنار از سال 1369 در دستور کار قرار گرفت و عملیات ساخت اسکله ها ،موج شکن ها و حوضچه از سال 1376 آغاز ودر سال 1380 به اتمام رسید.

در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی و با اعمال حاکمیت سازمان بنادر و دریانوردی، از بهمن ماه 1386 بهره برداری از این بندر به بخش خصوصی واگذار شد.

بندر فریدونکنار با مساحت 68 هکتار و دارا بودن 3 پست اسکله پذیرای کشتی های تجاری با ظرفیت 4000 تن می باشد.

ویژگی ها و امکانات بندرفریدونکنار

دارا بودن انبارها و تأسیسات اختصاصی صادرات و ترانزیت کالا
ایجاد و راه اندازی سایت گردشگری دریایی
دارا بودن انبار روباز به مساحت 110/000 متر مربع
بودن انبارهای سرپوشیده به مساحت 33/000 مترمربع
داشتن سیلوی غلات به ظرفیت 30/000تن
دارا بودن مخازن نفتی به ظرفیت 26/000 تن
دارا بودن ایستگاه بین المللی ناوتکس
استقرار مرکز MRCC
ساختمان مرجع دریایی بندر فریدونکنار

وظایف و مأموریتها , چشم انداز ها

اداره امور بندری و امور دریایی بازرگانی کشور.
ایجاد و تکمیل و توسعه ساختمانها و تاسیسات و تعمیرگاههای بندری و دریایی بازرگانی و وسائل و تجهیزات مربوطه و بهره برداری ار آنها.
تهیه و تنظیم واجرای مقررات بندری و دریایی و کشتیرانی بازرگانی طبق قوانین مربوطه.
تنظیم امور مربوط به راهنمایی کشتیها با تصویب شواریعالی سازمان.
اداره امور تخلیه و بارگیری و حمل ونقل کالا در محوطه بنادر و انبار داری در بنادر کشور ( بنادری که سازمان دارای اداره یا شعبه است) .
اداره شبکه های مخابراتی ( رادیویی، تلگرافی، تلفنی، تله تایپ و غیره) در دریا و خشکی برای تماس با کشتیها و بنادر تابعه و تهیه و تأمین وسائل مربوطه با همکاری وزارت پست و تلگراف وتلفن.
نظارت کامل در امور کشتیرانی ساحلی و بازرگانی و مجاهدت در توسعه آنها و تأمین ایمنی عبور و مرور نجام هر نوع اقدامی که در پیشرفت و توسعه فعالیت کشتیرانیهای بازرگانی و ساحلی لازم است.

شناورها :

اداره و برقرار نمودن علائم و وسائل روشنایی دریایی و رودخانه ای برای تأمین ایمنی عبور و مرور کشتیها و شناورها.
ثبت کشتیها و شناورهای بازرگانی و تفریحی و غیره دارای تابعیت کشور و اجرای مقررات مربوطه.
اعطای گواهینامه های صلاحیت فنی، دریایی و غیره به افراد واحدهای دریایی طبق مقررات مربوطه.
وصول حقوق و عوارض بندری، رودخانه ای و حق تخلیه و بارگیری و باربری و انبارداری و سایر درآمدهایی که بر طبق مقررات مربوط به وسیله سازمان یا سایر سازمانهای دولتی برای سازمان وصول می شود.

قوانین دریایی:

اجرای قانون دریایی ایران و انجام وظایف مقرر در قانون راجع به اجازه تأسیس سازمان بنادر و کشتیرانی و سایر قوانین مربوط.

تعیین نحوه استفاده و نرخ بهره برداری ار تأسیسات و تجهیزات بندری و اموال منقول و غیر منقول سازمان و اجرای آن پس از تصویب شواریعالی.
تحقیق و مطالعه در امور بندری و دریایی و کشتیرانی بازرگانی.
تهیه و تنظیم برنامه سال بعد و همچنین برنامه های دراز مدت و اجرای آنها پس از تصویب شورایعالی سازمان.
بررسی طرح موافقت نامه ها و قراردادهای بین المللی مربوط به امور بنادر و کشتیرانی و دریانوردی بازرگانی جهت تقدیم به مراجع مربوطه.
شرکت در کنفرانسها و مجامع بین المللی مربوط به بنادر و کشتیرانی.

منطقه آزاد:

تعیین منطقه آزاد درصورت لزوم وتهیه مقررات و شرایط استفاده از آن با موافقت شورایعالی سازمان و تصویب مجلس شورای اسلامی.
در اختیارگرفتن و اداره خطوط راه آهن از سوزن ورودی تا سوزن خروجی محوطه بندر و همچنین دارا بودن واگنها و لکودیزلهاو وسائل مربوط به آنهاو وسائل ضروری دیگر جهت تأمین تخلیه و بارگیری برای حمل به انبارهای سرباز و سرپوشیده.
تأسیس آموزشگاه تعلیم راهنمایان و یا کارکنان دریانوردی بازرگانی و اعزام دانشجو برای تحصیل در رشته های تخصصی به خارج از کشور با توجه به احتیاجات سازمان.
صدور اجازه تأسیس اسکله و سایر تأسیسات و تجهیزات ضمن تصویب طرح مربوط با داشتن حق نظارت در اجرا و بهره برداری.

صدور:

اجازه تأسیس دفتر، خانه ملوانان، رستوران و انبار و سایر تأسیسات لازم به درخواست متقاضیان صلاحیتدار، سازمان می تواندبا توجه به امکانات خود در بنادر، زمین برای تأسیسات مزبور از طریق اجاره واگذارنماید.
واگذاری آن قسمت از خدمات سازمان که انجام آن از طرف بخش خصوصی به صرفه وصلاح می باشد به موسسات خصوصی واجد صلاحیت.
اهتمام در پایین آوردن نرخ کرایه حمل کالا به بنادر ایران با تجهیزات بنادر و تسریع در امر تخلیه و بارگیری و از بین بردن مدت انتظار نوبت کشتیها به منظور کمک به اقتصاد کشور.